BEWUST ZIEN... BEWUST VOELEN... BEWUST ERVAREN... BEWUST "ZIJN" ...
LEVEN ... VANUIT HET HART, IN HET "HIER EN NU".

Zwangerschapsmassage en voeding

Zwangerschap is een speciale omstandigheid. Tijdens deze periode maakt een vrouw in haar stofwisseling en in haar geest een aantal belangrijke veranderingen door. In het ideale geval heeft zij haar voorafgaand aan haar zwangerschap haar spieren flexibel en lenig gemaakt  met behulp van yogahoudingen (asana's),pranayama, massagen en een juist dieet.
Ook wanneer dit niet het geval is kan zij  de eerste drie maanden zich hier nog aan wijden. Daarnaast is het belangrijk om te (leren) ontspannen en te mediteren. Hierdoor zal sereniteit toenemen: die nodig is om een goede moeder te worden.
Tijdens de zwangerschap ervaart de vrouw een diepere samenhang tussen lichaam en geest. Zij zal het evenwicht in haar lichaam en in haar geest (leren) moeten bewaren.
Massage, yogahoudingen, pranayama en meditatie hebben een uitwerking op het hele organisme en schenken gezondheid van lichaam en geest.
Door deze methoden worden de fysieke, emotionele en spirituele kanten van de zwangere vrouw geintegreerd, zodat er een betere omgeving ontstaat voor het kind zich te ontwikkelen.
Ook zal de moeder zich, na de geboorte, waarschijnlijker, spoedig herstellen.

Algemene principes vanuit de Ayurveda tijdens de zwangerschap:

Te mijden: Alle zuiveringsmethoden, inclusief de abhyanga massage en de marma's.
Alle scherpe kruiden (cayenne) zijn te mijden, geldt ook voor sterk bitters, (gentiaan).
Maaltijden overslaan ( om minder te verzwaren): het kind kan dit minder goed missen & er worden overtollige ketonen gevormd.
Verder: cafeine, alcohol, teveel zout, roomijs, roomkaas, pindakaas, geraffineerd suiker ( suiker onttrekt tijdens de zwangerschap chroom, zink en andere mineralen aan het lichaam en is verantwoordelijk voor de mogelijke zwangerschapsdiabetes, hartklachten, neerslachtigheid en overgevoeligheid)
Diksap van vruchten, ahornsiroop, jam van puur fruit, ongeraffineerde suiker( jaggery, rapadura) in bepekte mate.
Vermijd alle transvetten: ze verstoren de motorische ontwikkeling van de foetes.
Diepe weefselmassage: het brengt toxines in curculatie & die gaan ook naar de baby! Verder hebben zwanger vrouwen een verhoogd risico op thrombose vorming ( tot 2 maanden na de bevalling) voornamelijk terhoogte van de benen, dus nog geen reden om een diepe weefselmassage te doen.

De Udvartan is een drainerende massage die naar het hart toewerkt. Deze versterkt niet de apana ( naar beneden gaande beweging in het lichaam).
De udvartan kan op een zachte manier veilig worden uitgevoerd. Tijdens de zwangerschap wordt deze uitgevoerd met olie & niet met een peelende pasta.

Te doen
: Vata mensen mogen niet vermageren, dus: voeden, matig warmen en vertragen. Pita's moeten cool blijven, Kapha's hun circulatie ondersteunen door te bewegen, ook tulsie & cardemon zijn hiervoor goed. Verder een doshic levensstijl voor allen.
Kwaliteit, geen kwantiteit. Er moeten ongeveer 300 calorieen per dag toegevoegd worden. Een ideale gewichtstoename gaat geleidelijk met 1 á 1 ½ kg per maand. Dus 9 á 13 ½ kg in het totaal.
De noodzakelijke voedingsstoffen voor de foetus helpen ook zwangerschapsklachten te verbeteren of zelfs te voorkomen.
Deze zijn: foliumzuur B9, vit B6 en B12, vit C, vit D, vezels, ijzer, koper, magnesium, chroom, zink, fosfor, calcium, voldoende koolhydraten, essentiele aminozuren (proteiinen) en omega 3 & 6. (extra omega 3 wordt aangeraden bij vrouwen ouder dan 35 jaar ter preventie van diabetes type 1 bij de baby. Inmame en opname van deze stoffen is hoofdzaak vanaf de vierde maand. Ze zijn nodig voor de ontwikkeling van het beendergestel en later van hersenen en zenuwweefsel (6e maand)).

Frequent gebruik dus van: tarwekiemen, melk, magere kwark, magere joghurt (lassi), ghee, zilvervliesrijst, volle tarwe en haver, kikkererwten, groene soya, amandel, cocos, cashew, walnoot, sesamzaad, zeewier (kelp), rapesteeltjes, fenegriekblad, alle groene groenten, fruit 2 á 3 per dag (zoveel mogelijk afwisselen).
Specifiek met betrekking tot Calcium: koraalpoeder. Calciumcarbonaat, best in aanwezigheid van vit D en Magnesium.
Drinken: elk uur een glas gezonde drank gebruiken ( ook regelmatig verse groentesappen) middag en avond en vruchtensappen (ochtend).
Kruiden: komijn, cardemon, sesamzaad, gember vers, curcuma, maanzaad, corianderzaad, nootmuskaat, foelie, kruidnagel, lange en zwarte peper, fenegriekzaad, curryblad, mango poeder, asafoetida, mosterdzaad, verse groene chili.

Bij constipatie: Vooral inwendig smeren (warme melk, ghee, olie, lijnzaad. Glycerine suppo's zijn af te raden, per uitzondering een 50 cc sesamolie opspuiten kan.
Bij misselijkeheid en braken: Algemene anti braakmiddelen: venkel, vers gembersap, groene cardemon, basilicum, nootmuskaat, kruidnagel, komijn. een typisch Indiase remedie is Eladi Churna (op basis van cardemon).

Na de bevalling: Kruiden die de baarmoeder reinigen zijn de eerste dagen goed: curcuma, guggul, saffraan, aloe vera. Daarnaast is er een tonifierende therapie nodig. Zachte massage hernemen vanaf de vierde dag na de bevalling. (zo mogelijk dagelijks) , of anders 2 x per week.Tot 2 maanden na de bevalling. Na deze periode kan weer over worden gegaan op de Abhyanga massage. In India krijgen moeder en haar pasgeboren kind even regelmatig massaga als voedsel en verzorging.
In de moderne tijd kunnen vrouwen zich geen 40 dagen rust veroorloven; dit is alleen mogelijk voor vrouwen die midden in een grote familie leven. Maar wanneer de vrouw deze rust niet neemt kan dat problemen geven, die gepaard gaan met spanning en stress, waardoor de natuurlijke romantische gevoelens van een vrouw teniet worden gedaan. In de Hindoestaanse traditie neemt men aan dat een vrouw gedurende 40 dagen na de bevalling een reinigingdproces doormaakt. Na afloop van deze periode krijgt zij een bad, waarop zij haar normale werkzaamheden weer kan hervatten. Tijdens de 40 dagen rust krijgt zij voedzaam eten, lichte oefeningen en massages. Tegenwoordig dienen wij er op te letten dat wij ons huwelijksleven niet vernietigen door de vrouw de rust en de oliemassages te onthouden, waaraan zij tijdens en na de zwangerschap zo'n  behoefte aanheeft. Zij helpen haar weer snel te herstellen en vergroten haar levensvreugde.

Borstvoeding:Granen, en bepaald gerst is bevorderlijk, evenals voldoende melkprodukten en noten. Kruiden die de melk vermeerderen zijn: heemst, zoethout, komijn, shatavari, het best in melkaftreksels. Bijv met gemalen noten erbij en wat ruwe rietsuiker voor de mineralen.
Salie vermindert de melkproduktie. Een papje van gemalen mung bonen (groene soyabonen) vermindert spanning in de borst.